چگونه رنگ کابینت را انتخاب کنیم

انتخاب رنگ کابینت، پس از انتخاب جنس آن، مهمترین و سخت‌ترین کار است. انتخاب رنگ‌هایی هماهنگ در طراحی دکوراسیون آشپزخانه بسیار مهم است، زیرا کابینت‌ها نه تنها فضای زیادی را در آشپزخانه به خود اختصاص می‌دهند، بلکه به دلیل طراحی باز آشپزخانه‌های امروزی، کابینت‌ها باید با سایر عناصر سالن پذیرایی و غذاخوری نیز هماهنگ باشند.

اگر در مراحل انتخاب کابینت برای خانه رویایی خود هستید، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید. در این مقاله قصد داریم با بررسی راهنمای جامع انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه، شما را در انتخاب بهترین طراحی دکوراسیون منزل یاری کنیم.

راهنمای جامع انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه

برای انتخاب رنگ کابینت‌ها باید نکات زیادی را مد نظر قرار داده و به چند سوال پاسخ دهید، برای مثال:

  • متراژ آشپزخانه چقدر است؟
  • آیا لازم است رنگ کابینت را با عناصر آشپزخانه و سالن هماهنگ کنید، یا دستتان در انتخاب رنگ باز است؟
  • نقشه خانه چگونه است؟
  • آیا در آشپزخانه نورپردازی مناسب روزانه و شبانه دارید؟
  • برای ساخت کابینت از چه متریالی استفاده می‌کنید؟

اگر آشپزخانه شما کوچکتر از فضای معمول است، بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده کنید، در غیر این صورت دستتان در انتخاب رنگ بازتر خواهد بود. هر چه رنگ‌های انتخابی شما روشن‌تر باشند، فضا بزرگتر و دلبازتر جلوه می‌کند.

اگر به خانه جدیدی نقل مکان می‌کنید و قصد دارید آشپزخانه را بازسازی کنید، باید رنگ کابینت‌ها را با توجه به سایر عناصر آشپزخانه انتخاب کنید، اما اگر هنوز سایر لوازم آشپزخانه را خریداری نکرده‌اید، می‌توانید رنگ کابینت‌ها را آزادانه انتخاب کنید. اگر باید با توجه به لوازم فعلی آشپزخانه، رنگ کابینت‌ها را انتخاب کنید، به موارد زیر توجه کنید:

  • اگر یخچال، اجاق گاز، ماشین لباس‌شویی و... شما سفید است، بهتر است رنگ کابینت‌ها را با عناصر چوبی سالن مانند دکور پشت تلویزیون با چوب هماهنگ کرده و دستگیره طلایی بر روی آنها نصب کنید.
  • اگر یخچال، اجاق گاز، ماشین لباس‌شویی و... شما نقره‌ای یا استیل است، بهتر است از رنگ‌های تیره و مات برای کابینت‌ها و رنگ نقره‌ای برای دستگیره‌ها استفاده کنید.
  • اگر یخچال، اجاق گاز، ماشین لباس‌شویی و... شما مشکی یا نوک‌مدادی است، بهتر است از رنگ‌های طلایی، سفید و طوسی روشن برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه استفاده کنید.
  • اگر عناصر آشپزخانه شما هم‌رنگ نیستند می‌توانید از رنگ سفید، افرا طلایی و رنگ‌های خنثی روشن و مات برای کابینت‌ها استفاده کرده و دستگیره‌هایی هم‌رنگ کابینت انتخاب کنید.
  • اگر عناصر آشپزخانه شما رنگ‌های پاستلی، جیغ یا خاص دارند، می‌توانید از سبک اسکاندیناوی استفاده کرد و یک محیط رنگارنگ و دلنشین خلق کنید.

بهترین راه برای خلق یک خانه رویایی، استفاده از یک سبک واحد در تمامی خانه است. اگر آشپزخانه شما در محیطی دور افتاده واقع است، مجبور نیستید از این قانون تبعیت کنید؛ اما اگر آشپزخانه دید واضحی از سالن پذیرایی دارد، بهتر است از سبک واحدی استفاده کرده و عناصر چوبی، فلزی، سنگی و...  را با هم هماهنگ کرده و از سه الی چهار رنگ در این فضا استفاده کنید.

اگر نور کافی روزانه و شبانه در محیط آشپزخانه خود ندارید، باید از رنگ‌های روشن و براق استفاده کرده و میزان بازتاب نور را به حداکثر برسانید. اگر علاقه‌ای به این سبک ندارید می‌توانید از نورپردازی مخفی هوشمند در زیر کابینت‌ها استفاده کرده و روشنایی محیط را تامین کنید.

راهنمای جامع انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه

انتخاب رنگ کابینت‌ها بر اساس جنس کابینت

متریالی که برای ساخت کابینت‌ها استفاده می‌شود تاثیر فراوانی در انتخاب رنگ دارد. برای مثال اگر قصد دارید از چوب گردو استفاده کنید، تنها در محدوده طیف رنگی این متریال قدرت مانور داشته و باید منتظر تغییرات رنگی آن در آینده باشید. چند پیشنهاد برای شما:

  • کابینت انزو: بهترین رنگ‌ها برای این سبک از کابینت‌ها، رنگ‌های خنثی و روشن است. اگر آشپزخانه شما کوچک است از رنگ سفید استفاده کنید و برای آشپزخانه‌های بزرگتر بهتر است رنگ سایر لوازم آشپزخانه را معیار انتخاب رنگ قرار دهید.
  • کابینت ممبران: کابینت ممبران را بهتر است با سایر عناصر خانه نظیر میزهای نهارخوری و جلومبلی، کفپوش و قرنیزها یا در تضاد با رنگ دیوارها انتخاب کنید. البته به یاد داشته باشید که کابینت‌ها عناصری ماندگار هستند و باید رنگی را انتخاب کنید که حداقل تا ده سال برایتان جذاب باشد. بهترین رنگ‌ها برای این سبک از کابینت‌ها، طیف قهوه‌ای روشن تا طلایی است.
  • کابینت های‌گلاس: کابینت‌های های‌گلاس را می‌توان با تمامی رنگ‌ها سفارش داد. گرچه بیشترین سفارش ثبت شده از این سبک کابینت‌ها مختص رنگ سفید و طیف رنگ‌های خنثی است، اما اگر لوازم آشپزخانه شما رنگارنگ است یا از سبک بوهمی لذت می‌برید، می‌توانید آشپزخانه را با رنگ‌های شیک و متنوع طراحی کنید.
  • کابینت چوبی: کابینت‌های چوبی گران‌ترین و لوکسترین کابینت‌ها هستند و شما باید با توجه به فضایی که در اختیار دارید و نورپردازی آشپزخانه، رنگ چوب را انتخاب کنید. اگر عناصر آشپزخانه تیره هستند می‌توانید از چوب‌های روشن و طلایی رنگ استفاده کنید؛ برای آشپزخانه‌های رنگارنگ، چوب‌های قرمز و قهوه‌ای جذاب‌ترند، و برای آشپزخانه‌هایی با لوازم سفید و رنگ‌های روشن، چوب‌های تیره‌تر و تمامی طیف رنگی چوب گردو مناسب است.

انتخاب رنگ کابینت‌ها بر اساس جنس کابینت

سخن پایانی

کابینت‌ها عناصری حیاتی در طراحی دکوراسیون منزل هستند، زیرا با توجه به طراحی باز آشپزخانه‌های جدید، کابینت‌ها از تمامی نقاط سالن دیده می‌شوند. بهتر است رنگ و جنس کابینت‌ها را با توجه به عناصر ماندگارتر منزل نظیر کفپوش‌ها و سایر سرویس‌های چوبی انتخاب کنید. در انتخاب رنگ و جنس کابینت‌ها به نکات زیر دقت کنید:

فضا بهتر و دلبازتر شود.

بازتاب نور به حداکثر برسد.

با سایر المان‌های خانه و آشپزخانه هماهنگ باشد.

 

افزودن دیدگاه