تفاوت کابینت نئوکلاسیک و ممبران

کابینت‌ها به اجزایی جداناپذیر در آشپزخانه‌های امروزی تبدیل شده‌اند که بدون آن‌ها امکان نگهداری از ظروف و وسایل آشپزی وجود ندارد. این کمدها به واسطه داشتن شکل‌ها و جنس‌های مختلف می‌توانند سلایق مختلفی را پوشش دهند. اگر قصد نقل مکان به منزل جدید یا تغییر دکوراسیون آشپزخانه منزل فعلی خود را دارید، انتخاب گنجه‌های هماهنگ با دیزاین سایر قسمت‌های خانه بسیار مهم است. کابینت‌های نئوکلاسیک و ممبران دو نمونه پرطرفدار کابینت هستند که در این مقاله به شرح و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. شناخت تفاوت کابینت نئوکلاسیک و ممبران نقش موثری در تصمیم‌گیری و انتخاب نهایی خریداران دارد. اگر می‌خواهید بدانید که کدام یک از این دو مدل برای شما مناسب‌تر است، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی کابینت سبک نئوکلاسیک و ممبران

پیش از اینکه فرق کابینت نئوکلاسیک با ممبران را بدانید، خوب است که با این دو نمونه و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید.

  • کابینت نئوکلاسیک چیست؟

قبل از هر چیز خوب است که با معنای واژه نئوکلاسیک آشنا شویم. این واژه به معنای کلاسیک مدرن است و در مورد کمدها به سبکی از معماری داخلی رواج یافته در اروپا قرن 18 و 19 میلادی اشاره دارد. در واقع این واژه بیانگر آن است که ظاهر کمدها و سایر چیدمان آشپزخانه ضمن توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای مدرن به کلاسیک متمایل است. یعنی کابینت‌های نئوکلاسیک در کنار حفظ ظاهر سنتی خود، کاربردهای مدرن را نیز به خوبی پوشش می‌دهند.

این وسایل چوبی به تزئینات ریز و ظریف منقش می‌شوند که به آن‌ها ظاهری شیک و لاکچری می‌بخشند. به بیان ساده می‌توان گفت که قفسه‌های دردار نئوکلاسیک ترکیبی از ویژگی‌های کابینت‌های مدرن و کلاسیک را به ارث می‌برند:  

کلاسیک: طراحی خاص این نوع گنجه‌های آشپزخانه به آن‌ها اجازه ست شدن با دیگر طرح‌ها را می‌دهد. دستان هنرمند صنعتگران روی این محصولات چوبی تزئیناتی ظریف و زیبا را طراحی می‌کنند. به همین دلیل این وسایل باشکوه از گذشته تا به امروز نمادی از اشرافیت به حساب می‌آیند.

مدرن: گنجه‌های آشپزخانه مدرن برعکس نمونه‌های کلاسیک هستند. این محصولات حداقل تزئینات و طرح را دارند و معمولا از آلومینیوم، استیل ضدزنگ، شیشه و پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند. کابینت‌های MDF که یکی از پرطرفدارترین مصنوعات چوبی به شمار می‌روند، در این دسته از محصولات قرار دارند. این وسایل بادوام هستند، اما نباید در نگهداری از آن‌ها سهل‌انگاری کرد. زیرا این مدل کمدها مستعد خط خوردگی هستند و باید در مراقبت از آن‌ها بسیار دقت کرد. 

گنجه‌های نئوکلاسیک در حقیقت محصولی بین دو مدل شرح داده شده هستند. این محصولات سطحی صاف و صیقلی دارند که تمیز کردن آن‌ها بسیار آسان است. نمونه‌های نئوکلاسیک به دلیل داشتن هر دو ویژگی‌های نوع کلاسیک و مدرن، نسبت به هر کدام از آن‌ها گرانتر هستند. وسایل چوبی مورد اشاره معمولا با ارتفاع بلندی ساخته شده و تا نزدیکی‌های سقف می‌رسند.

معرفی کابینت سبک نئوکلاسیک و ممبران

  • کابینت ممبران چیست؟

در سال‌های اخیر، بسیاری از افراد برای تغییر دکوراسیون آشپزخانه خود به فکر نصب قفسه‌های دردار MDF افتاده‌اند. این محصولات دارای روکش ممبران هستند، به همین دلیل به آن‌ها کابینت ممبران می‌گویند. در واقع ممبران ماده‌ای است که از طریق فناوری خاص، لایه خارجی ام‌دی‌اف، پی‌وی‌سی یا نئوپان را می‌پوشاند. پس از ساخت MDF، هوای موجود میان آن و ماده ممبران را خالی کرده و ممبران را با استفاده از چسب به ام‌دی‌اف می‌چسبانند. ممبران روی تخته ام‌دی‌اف وکیوم می‌شود. پوشش یاد شده به دلیل داشتن خاصیت طرح‌پذیری مطلوب در ساخت وسایل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع ورق‌های چوبی در روکش‌های متفاوتی تولید می‌شوند و برخی از آن‌ها برای ساخت کابینت‌های مدرن مناسب هستند. در حالی که برخی دیگر از این محصولات چوبی برای ساخت کابینت‌های کلاسیک به کار می‌روند. نوع ضخیم و براق ورق‌های MDF روکش‌ شده با ماده ممبران در تهیه گنجه‌های ممبران مدرن کاربرد دارند.

معرفی کابینت سبک نئوکلاسیک و ممبران

20 تفاوت کابینت نئوکلاسیک و ممبران + بررسی تخصصی

حال که با کابینت نئوکلاسیک و ممبران آشنا شدید، احتمالا تا حدودی فرق‌های آن‌ها با یکدیگر را نیز متوجه شده‌اید. در جدول زیر به بررسی چند تفاوت کابینت نئوکلاسیک و ممبران خواهیم پرداخت.

مشخصات

ممبران

نئوکلاسیک

قیمت

قیمت مناسب‌تر

قیمت بالاتر

سبک

کلاسیک

ترکیبی از کلاسیک و مدرن

طرح

شلوغ با حکاکی‌های زیاد

ساده‌تر با تزئینات کنده‌کاری کمتر

میزان مقاومت در برابر رطوبت

مناسب

بالا

میزان مقاومت در برابر گرما

مناسب

بالا

میزان مقاومت در برابر خط و خش

بالا (به شرط استفاده از روکش با کیفیت بالا)

آسیب پذیر بودن نسبت به اشیای نوک تیز و برنده

میزان لکه‌پذیری

لکه‌پذیری بالا

عدم لکه‌پذیری

ترمیم و نوسازی

در بسیاری مواقع قابل تعمیر نیست

امکان‌پذیر

طول عمر

مدت زمان کمتر

مدت زمان بیشتر

شرایط نگهداری

دشوارتر

آسان‌تر

تمیزکاری

دشوارتر

آسان‌تر

مناسب برای

فضاهای بزرگ

مناسب هر فضا

متریال مورد استفاده

ورق MDF خام/ روکش PVC

متشکل از درصد کمی چوب خام

یراق‌آلات

پر زرق و برق

ساده‌تر

رنگ‌های متداول

گرم (رنگ‌های محدودتر)

ملایم و سرد (طیف متنوعی از رنگ‌ها)

میزان فضای داخلی

جادار

جادار و با ارتفاع زیاد

هماهنگ با دکوراسیون

لوکس و تجملاتی

زیبا و لاکچری

کیفیت ساخت

امکان بلند شدن روکش PVC از روی طرح‌های ریز

عدم امکان بلند شدن روکش PVC (به دلیل استفاده از تکنیک وکیوم فرمینگ)

دقت و تخصص زیاد در ساخت

مهارت و دانش کمتر

تخصص و مهارت بالا

میزان محبوبیت

کمتر

بیشتر

اینکه گنجه‌های آشپزخانه نئوکلاسیک برای یک فرد مناسب هستند یا ممبران، تا حد زیادی به بودجه و سلیقه او بستگی دارد. به طور کلی برای خانه‌های بسیار لوکس و لاکچری، مدل‌های نئوکلاسیک پیشنهاد می‌شوند. همچنین در صورتی که دوام کمد برای شما بسیار مهم است، به سراغ نمونه‌های نئوکلاسیک بروید.

20 تفاوت کابینت نئوکلاسیک و ممبران + بررسی تخصصی

سخن پایانی

از آنجایی که قفسه‌های دردار آشپزخانه محصولاتی متنوع و در عین حال گران هستند، باید در هنگام خرید آن‌ها نهایت دقت را به خرج دهید. در این مطلب تفاوت کابینت نئوکلاسیک و ممبران را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادیم. هر دو این وسایل چوبی از محبوب‌ترین مدل‌های موجود در بازار هستند که با دکوراسیون‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه می‌توانید با مشاوران صنایع تولیدی و بازرگانی پارت تجارت تماس بگیرید. در ضمن، کابینت‌سازها و نصاب‌های پارت تجارت جزو بهترین و حرفه‌ای‌ترین افراد در ایران هستند که شما می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

 

افزودن دیدگاه