نئوپان بهتر است یا ام دی اف

امروزه محصولات چوبی جایگاه ویژه ای در ساخت و ساز، دکوراسیون و ... دارند و به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. چوب در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود که هر فرد متناسب با نیاز و شرایط خود می تواند بهترین مدل آن را خریداری نماید. با این تفاسیر این سوال برای عموم پیش می آید که نئوپان بهتر است یا ام دی اف؟ در واقع نام ام دی اف و نئوپان برای همگی آشنا است اما برای تشخیص بهتر بودن ام دی اف یا نئوپان باید اطلاعات کافی در مورد ویژگی های هر کدام داشته باشید.

ام دی اف از ذرات ریز چوب، تحت فشار و حرارت ساخته می شود، از این رو تراکم بالایی دارد. ورق های ام دی اف در ابعاد متفاوتی تولید می شود و بسته به نیاز مشتری روکش های متنوعی روی آن ها چسبیده می شود. در صورتی که نئوپان از ذره های ریز و درشت چوب ساخته می شود از این رو بافت نسبتا درشتی دارد. به طور کلی نئوپان نسبت به ام دی اف مقاومت کمتری دارد، در برابر آب و حرارت استقامت پایین تری دارد، در برابر ضربه محکم می شکند و تحمل وزن بالا را ندارد. با این تفاسیر ام دی اف نسبت به نئوپان بهتر است البته باید دقت داشته باشید که این ورق ها برای چه کاری استفاده می شوند. به عنوان مثال نئوپان برای قفسه کتابخانه، میز کار، سرویس خواب و ... مناسب نیست در صورتی که برای کفپوش بسیار کاربردی است. در این مقاله از پارت تجارت به بررسی بیشتر تفاوت های این دو محصول می پردازیم.

تفاوت ام دی اف و نئوپان و مقایسه ویژگی های آنها

طبق آمار و بررسی های انجام شده نئوپان و ام دی اف هر دو جزء پر کاربردترین فرآورده های چوبی محسوب می شوند که هر دو در صنایع مبلمان، کابینت سازی و ... مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع فرآیند تولید نئوپان و ام دی اف شباهت بسیاری به هم دارند اما ویژگی ها و کاربرد آن ها کاملا متفاوت است. در نتیجه بررسی تفاوت ام دی اف و نئوپان و مقایسه ویژگی های آنها کمک می کند آسان تر آن ها را از هم تشخیص داد و بسته به نیاز بهترین ورق را انتخاب کرد.

ام دی اف از ذرات ریز چوب که ظاهری یکدست و صاف دارند ساخته می شود از این رو دارای سطحی صاف است. این فرآورده چوبی چگالی متوسطی دارد و نسبت به نئوپان وزن سنگین تری دارد. علاوه بر این ام دی اف پیچ خوری بهتری نسبت به نئوپان دارد، زیرا نئوپان از ذرات و تکه های بزرگ تری ساخته می شود در نتیجه در برابر پیچ خوری از خود مقاومت نشان می دهد. به طور کلی در زیر به برخی از تفاوت های ام دی اف و نئوپان اشاره شده است.

  • ام دی اف دارای سطح صاف و لطیف تری نسبت به نئوپان است.
  • رنگ پذیری ام دی اف راحت تر از نئوپان است.
  • برای ام دی اف از انواع روکش می توان استفاده کرد، در صورتی که بهتر است برای نئوپان از روکش های طبیعی یا پلاستیکی استفاده کرد.
  • مقاومت ام دی اف بیشتر از نئوپان است.
  • ام دی اف در برابر ضربه، ترک خوردن و ... مقاومت بیشتری نسبت به نئوپان دارد.
  • نئوپان نسبت به ام دی اف مقرون به صرفه تر است.

تفاوت ام دی اف و نئوپان و مقایسه ویژگی های آنها

نئوپان و ویژگی های آن

در واقع با آشنایی بیشتر نسبت به نئوپان و ویژگی های آن هنگام خرید می توان انتخاب آسان تری داشت. نئوپان از خاک اره یا ذرات ریز و درشت چوب، رزین یا چسب تحت فشار و حرارت ساخته می شود. برای تولید ورق های نئوپان چندین بار فرآیند فشرده سازی انجام می شود تا خرده چوب و چسب به خوبی با هم مخلوط شوند. ورق ها را پس از سرد شدن سمباد می کشند تا قابل استفاده شوند. نئوپان انواع مختلفی دارد و از آن ها در کابینت سازی، ساخت کمد و قفسه، دکوراسیون داخلی و .... استفاده می شود. از ویژگی های نئوپان می توان به وزن سبک، حمل آسان، قیمت ارزان و ... اشاره کرد.

نئوپان و ویژگی های آن

ام دی اف و ویژگی های آن

ام دی اف از ذرات ریز چوب به همراه رزین تحت فشار و حرارت ساخته می شود و جزء پر مصرف ترین فرآورده های چوبی است. ام دی اف به دلیل ویژگی های منحصر به فرد محبوبیت بسیاری بین عموم دارد. از این رو بهتر است با ام دی اف و ویژگی های آن آشنایی داشته باشید. از مهم ترین ویژگی های ام دی اف می توان به مقاومت بالا، نفوذ ناپذیری، قابلیت ماشین کاری بالا، ظاهر یکدست، تنوع بالا در طرح و رنگ، برش و سمباده زنی آسان، مقاومت در برابر پوسیدگی و ... اشاره کرد.

 

افزودن دیدگاه