تخت ملامینه بهتر است یا ام دی اف

امروزه صنایع چوبی طرفداران زیادی پیدا کرده است. تخت ملامینه و ام‌دی‌اف از پرکاربردترین موادی هستند که در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند. یکی از سوالاتی که برای مصرف‌کنندگان این محصولات چوبی پیش می‌آید این است که تخت ملامینه بهتر است یا ام‌دی‌اف؟ معیارهای مختلفی برای مقایسه این دو وجود دارد که با در نظر گرفتن آن می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

برای اینکه تفاوت ام‌دی‌اف و ملامینه را بهتر متوجه شوید، ابتدا باید ویژگی‌های هر یک از این دو را بشناسید. این دو محصول کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند، به طوری که در برخی وسایل، هم از ام‌دی‌اف و هم از ملامینه استفاده می‌شود. هر دو این ورق‌ها گزینه‌های خوبی برای ساخت کابینت‌های آشپزخانه و مبلمان محسوب می‌شوند. در این مقاله از پارت تجارت با تخت ملامینه و ام‌دی‌اف و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر کدام آشنا می‌شوید. اگر قصد خرید هر کدام از این محصولات را دارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تخت ملامینه چیست و ویژگی‌های آن

ملامینه یک ترکیب آلی با مقاومت بسیار بالا است. این ماده در صورتی که با فرم آلدهید ترکیب شود، یک پلاستیک مقاوم را تشکیل می‌دهد. این پلاستیک به همراه کاغذ یک روکش مقاوم را تشکیل می دهد که به عنوان روکش مصالح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. تخته‌های ملامینه سطح تمیز و سفتی دارند و برای مصارف مختلف مناسب هستند. 6 ویژگی ورق‌های ملامینه به شرح زیر است:

  • تراکم کم و وزن سبکی دارد.‌
  • در برابر رطوبت مقاوم‌ است.
  • مقاومت خوبی در برابر حرارت ندارد.
  • عملیات برشکاری روی آن سخت است.
  • با گذشت زمان حالت اولیه خود را حفظ می‌کند.
  • در برابر خط‌ و خش و لکه‌ها مقاومت خوبی دارند.

تخت ملامینه چیست و ویژگی‌های آن

ورق ام‌دی‌اف چیست و ویژگی‌های آن

ام دی اف جز فراورده‌های چوبی است که به آن تخته فیبر نیز می‌‌گویند. این محصول از ترکیب موادی چون الیاف، چوب، خرده‌های چوب، موم و رزین تولید می‌شود. این مواد با درجه حرارت و فشار زیاد نگه‌داری می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی‌های ام‌دی‌اف به شرح زیر است:

  • استقامت و مقاومت بالایی دارد که آن را برای مصارف مختلفی چون ساخت انواع کابینت و کمد، مناسب ساخته است.
  • ام‌دی‌اف سطح صاف و یکدستی دارد.
  • برای ساخت ام‌دی‌اف از مواد و الیاف لینگو سلولزی استفاده می‌شود. این مواد با کمک فیبر، رزین و انواع چسب‌ها تحت فشار و حرارت قرار می‌گیرند و به این ترتیب تخته‌هایی با تراکم بالا تهیه می‌شود. با کمک فشار و دمای مختلف انواع ام‌دی‌اف با تراکم‌های مختلف به‌دست می‌آید.
  • انواع ام‌دی‌اف‌ بر اساس تراکمی که دارند دسته بندی می‌شوند. در مراحل پایانی کار تخته های به دست آمده با روکش‌هایی از جنس مختلف پوشانده می‌شوند. با توجه به نوع روکشی که برای ام‌دی‌اف استفاده می‌شود، انواع مختلف ام‌دی‌اف وجود دارد.

ورق ام‌دی‌اف چیست و ویژگی‌های آن

 مقایسه ورق MDF و ملامینه از نظر فنی

در قسمت قبل با ملامینه و ام‌دی‎اف و ویژگی‌های هر کدام آشنا شدید، در این قسمت می‌خواهیم به مقایسه این دو بپردازیم. با توجه به موارد گفته شده می‌توان گفت که امکان روکش کردن ام‌دی‌اف با مواد مختلف وجود دارد. یکی از روکش‌های متداول که برای این کار استفاده می‌شود، روکش ملامینه است. پایه ملامینه از ام‌دی‌اف تشکیل شده است. تفاوت ام‌دی‌اف و ملامینه در نوع روکش مورد استفاده در این دو است. از روکش برای این منظور استفاده می‌کنند که ورق های چوبی را کاربردی‌تر سازند. این روکش‌ها علاوه بر اینکه باعث زیبایی ظاهری محصول می‌شوند، استحکام و دوام آن را نیز افزایش می‌دهند.

روکش‌هایی که برای پوشش سطح ام‌دی‌اف به کار می‌روند، برای اهداف متفاوتی انتخاب می شوند. یکی از ملاک های انتخاب نوع پوشش، توجه به جنبه‌های ظاهری است. در بسیاری از موارد نوع روکش یک مزیت محسوب می‌شود؛ زیرا باعث بهبود ساختار و مقاومت ام‌دی‌اف است. ملامینه نیز یک سری مزیت‌ها دارد که آن را گزینه بهتری نسبت به MDF می‌کند. مقاومت بالای روکش ملامینه در برابر رطوبت، یکی از مزایای این محصول است که باعث ایجاد تفاوت در آن‌ها می‌شود. ام‌دی‌اف در صورت تماس با رطوبت آسیب می‌بیند. همچنین روکش‌های ملامینه در مقابل حرارت و سایش نیز مقاومت بیشتری در مقایسه با ام‌دی‌اف از خود نشان می‌دهند.

در این مقاله با ورق‌های ملامینه و ام‌دی‌اف و مهم‌ترین ویژگی‌های آن آَشنا شدید. سعی کردیم با مقایسه این دو فرآورده شما را برای انتخاب بهتر یاری کنیم. امیدواریم مطالب برایتان مفید و کاربردی باشد. اگر سوال یا ابهامی درباره ورق ملامینه و ام‌دی‌اف دارید در قسمت کامنت‌ها بنویسید.  

افزودن دیدگاه