تفاوت چوب راش با ام دی اف

از گذشته تا به امروز صنایع چوبی کاربرد گسترده ای در ساخت و ساز، دکوراسیون و ... داشته اند. در واقع از انواع چوب برای ساخت کابینت، کمد، تخت خواب، کفپوش و ... استفاده می شود. با این تفاسیر آشنایی نسبت به انواع چوب، می تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند زیرا هر نوع چوب ویژگی های خاصی دارد که کاربرد آن را متفاوت می کند. در این مطلب از پارت تجارت می خواهیم تفاوت چوب راش با ام دی اف را بررسی کنیم. برای این کار ابتدا باید به صورت جداگانه چوب راش و ام دی اف را معرفی کنیم.

چوب راش به صورت طبیعی از درختی به نام فاگوس گرفته می شود که رنگ کرم مایل به قهوه ای دارد. این چوب بافت مستحکم و وزن نسبتا سنگینی دارد همچنین سختی آن بسیار بالا است از این رو در برابر خوردگی، نفوذ حشرات و ... مقاومت دارد. چوب راش دوام و کیفیت بالایی دارد و برای ساخت مبلمان، سرویس خواب و ... بسیار مناسب و کاربردی است. اما ام دی اف از مخلوط ذرات چوب به همراه رزین تحت فشار و حرارت تولید می شود. مهم ترین تفاوت چوب راش با ام دی اف در قیمت تمام شده است. در واقع چوب راش نسبت به ام دی اف گران تر است. از این رو برخی از تولید کنندگان ام دی اف را به گونه ای رنگ آمیزی می کنند که با چوب واقعی قابل تشخیص نیست. البته ویژگی های چوب راش با ام دی اف کاملا متفاوت است و هنگام خرید باید به آن ها دقت کرد.

مقایسه چوب راش و ام دی اف

این سوال برای افرادی که از مصنوعات چوبی استفاده می کنند پیش می آید که چوب راش بهتر است یا ام دی اف؟ برای پاسخ به این سوال باید ویژگی های چوب راش و ام دی اف را با هم مقایسه کرد. به طور کلی مقایسه چوب راش و ام دی اف شامل ویژگی های این دو نوع چوب می شود. همانطور که در مطلب بالا اشاره شد ام دی اف از ذرات ریز چوب در سیمانی از رزین و موم ساخته می شود و انواع مختلفی دارد. در واقع ام دی اف به عنوان محصول مادر است که انواع روکش طبیعی و غیرطبیعی روی آن سوار می شود و به دلیل قیمت مناسبی که دارد به وفور در ساخت کابینت، کمد دیواری، میز، سرویس خواب و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

از مهم ترین ویژگی های ام دی اف می توان به تنوع بالای طرح و رنگ، قیمت مناسب، سطح صاف و صیقلی، فرم دهی آسان، مقاومت در برابر حرارت و ... اشاره کرد. اما چوب راش جزء قدیمی ترین صفحات چوبی است که از آن برای ساخت کف پوش، انواع کابینت، منبت کاری و ... استفاده می شود. چوب راش ویژگی هایی مانند زیبایی بی نظیر، دوام بالا، مراقبت آسان، مقاوم در برابر رطوبت و ... دارد. در کل با مقایسه چوب راش و ام دی اف می توان به نکات زیر پی برد:

  • قیمت تمام شده چوب راش نسبت به ام دی اف بیشتر است.
  • ام دی اف سطح صاف تری دارد از این رو رنگ آمیزی روی آن آسان تر است.
  • در ساخت ام دی اف از مواد شیمیایی استفاده می شود در نتیجه سلامتی انسان را به خطر می اندازد.

مقایسه چوب راش و ام دی اف

ویژگی های چوب راش

یکی از پرطرفدارترین چوب هایی که در نجاری و صنعت چوب مورد استفاده قرار می گیرد، چوب راش است از این رو آشنایی با ویژگی های چوب راش اهمیت بسیاری دارد. چوب راش نسبتا نیمه سنگین است و بافت یکنواخت و مستحکمی دارد از این رو جزو محبوب ترین چوب های ایران محسوب می شود. سطح چوب راش گره کمی دارد و تقریبا یکدست است و در صنایع مبلمان سازی، ساختمان سازی و ... به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین ویژگی های چوب راش می توان به طول عمر بالا، استحکام بالا، انعطاف پذیری خوب، مقاومت در برابر حشرات و ... اشاره کرد.

ویژگی های چوب راش

ویژگی های چوب ام دی اف

ام دی اف یکی از پرمصرف ترین فرآورده های چوبی است که کاربرد گسترده ای دارد. ام دی اف در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود که از آن ها برای ساخت انواع کابینت، کمد، سرویس خواب و ... استفاده می شود. از مهم ترین ویژگی های چوب ام دی اف می توان به تنوع محصول در طرح و رنگ، قابلیت ماشین کاری و سمباده زنی آسان، عدم وجود گره، سطح کاملا صاف و متراکم، مقاومت مناسب در برابر پوسیدگی، چگالی یکسان در تمام سطوح، قیمت مناسب و .... اشاره کرد.

 

افزودن دیدگاه